Implantnet

Θέματα παιδείας, κοινωνίας, οδοντιατρικής επιστήμης και όχι μόνο…

Σκέψεις με αφορμή την υποδοχή των πρωτοετών στην Οδοντιατρική Σχολή (7/11/2008)

Είχα την ευκαιρία να παρευρεθώ στην υποδοχή των πρωτοετών της Σχολής μας και να ακούσω το μήνυμα του Πρύτανη Μάνθου. Ήταν πραγματικά ένας λόγος μεστός και χαρισματικός, από τον οποίο κράτησα δύο πράγματα σαν ακαδημαϊκός πολίτης και σαν δάσκαλος. Δεν περίμενα από έναν πρώην «καραβανά», τόσο προχωρημένη σκέψη για την δημοκρατία, τους θεσμούς, την εκπαίδευση. Θέλω λοιπόν σήμερα να σχολιάσω:

1. 1. Την έκκληση του Μάνθου στους φοιτητές, να σεβαστούν το πανεπιστημιακό περιβάλλον και τα χρήματα που ο Ελληνικός λαός έχει επενδύσει πάνω μας (φοιτητές και δάσκαλοι). Πραγματικά ενώ όλοι μας, κατηγορούμε την πολιτεία για ελλειπή χρηματοδότηση, για τον όποιο παρεμβατισμό της στην αυτοτέλεια των ΑΕΙ, αλλά και τον νόμο πλαίσιο και την «μεταρρύθμιση», πολλές φορές αγνοούμε, ότι πρέπει να είμαστε και λίγο ευγνώμονες στο κράτος που δίνει τουλάχιστον υπόσταση, σε αυτό που ζούμε σαν πραγματικότητα. Ας φανταστούμε, τι θα συνέβαινε αν αύριο όλα αυτά σταματούσαν να υπάρχουν. Είναι καλό και πρέπει να διεκδικούμε από την πολιτεία την αναβάθμιση των σπουδών, αλλά ας αναρωτηθούμε, πόσο έχουμε εν τω μεταξύ εκμεταλλευτεί ή προστατέψει ή σεβαστεί, τα ήδη ισχνά έστω παρεχόμενα; Από την άλλη ο Μάνθος, εμένα μου φάνηκε υπερβολικά ήπιος. Έχω την εντύπωση ότι προσεύχεται καθημερινά, μην μας συμβεί κανένα κακό και αυτή η μικρή μερίδα αντικοινωνικών στοιχείων, ρημάξει τα πάντα στο διάβα της. Πρέπει κάποτε να μπει ένα τέλος στην παράνομη και εγκληματική δραστηριότητα, όλων αυτών που καλύπτονται από το άσυλο. Νομίζω ότι η ακαδημαϊκή κοινότητα, πρέπει να λάβει δράση και να προστατέψει η ίδια την περιουσία της. Όσο μένουμε στο έλεος του Θεού και στην ανοχή των αναρχικών, θα είναι ένα θαύμα που ότι βλέπουμε μπροστά μας θα υφίσταται.

2. 2. Μιλώντας στους πρωτοετείς φοιτητές ο πρύτανης τους είπε περίπου, ότι τώρα πλέον έχουν μπει σε ένα περιβάλλον δημιουργίας, αναζήτησης και κατάκτησης της γνώσης και ότι τελικά πρέπει να ξεχάσουν την αποστήθιση, που τους έβαλε μέσα στο πανεπιστήμιο. Αναρωτιέμαι λοιπόν ως δάσκαλος πλέον σήμερα, αν οι απαιτήσεις μας από τους μαθητές μας, κινούνται σε διαφορετική κατεύθυνση από την μέση εκπαίδευση. Δηλαδή σήμερα ο φοιτητής δεν καλείται να αποστηθίσει, όταν πρέπει να επιπλεύσει μέσα από ένα σωρό παθήσεις, διαφοροδιαγνώσεις, δράσεις, αλληλεπιδράσεις και πίνακες; Η εγώ δεν ενεργώ σαν καθηγητής Λυκείου, όταν καλούμαι να παραδώσω ένα μάθημα που ο φοιτητής μπορεί και να το διαβάσει από το βιβλίο; Μήπως δεν φταίμε και εμείς που οι παραδόσεις μας είναι ανούσιες, βαρετές και με μικρά ακροατήρια; Δεν λέω υπάρχουν και μαθήματα θεωρητικά αλλά και εκεί δεν μπορεί θα υπάρχουν τρόποι, που να μπορούν να γίνουν πιο ενδιαφέροντα. Δεν φταίμε όμως μόνο εμείς οι δάσκαλοι. Αν υποθέσουμε ότι θέλω να βάλω τον φοιτητή να αναζητήσει την γνώση, υπάρχουν οι υποδομές στις βιβλιοθήκες να υποστηρίξουν μια τέτοια διαδικασία; Αλλά και οι φοιτητές έχουν πάει ποτέ στην βιβλιοθήκη να δουν τι βιβλία υπάρχουν; Για παράδειγμα στον χώρο της εμφυτευματολογίας εμείς σαν εργαστήριο, τροφοδοτούμε την βιβλιοθήκη κάθε χρόνο με 6 τουλάχιστον καινούργια βιβλία, που έχουν όλη την σύγχρονη γνώση. Υπάρχει τελικά συλλογική ευθύνη για αυτήν την κατάσταση και αντί να ξορκίζουμε την ευθύνη από πάνω μας, θα πρέπει να δούμε πως μπορούμε εμείς να συμβάλουμε στην ανατροπή της κατάστασης. Πως εξηγείται δηλαδή το γεγονός ότι άλλοι φοιτητές τρέχουν για μια εργασία και άλλοι παλεύουν να περάσουν ένα κάρο ιατρικά μαθήματα; Ας ρωτήσουμε λοιπόν σήμερα τον εαυτό μας. Τι μπορώ να κάνω εγώ για να κάνω καλύτερη την καθημερινότητά μου, για να με αγαπήσει και να με εκτιμήσει ο φοιτητής μου ή για να ασχοληθεί μαζί μου ο δάσκαλός μου;

Με αυτές τις σκέψεις εύχομαι σε όλους μας καλή ακαδημαϊκή χρονιά!

ΝΙΚΟΣ ΝΤΑΜΠΑΡΑΚΗΣ

Advertisements

Single Post Navigation

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: