Implantnet

Θέματα παιδείας, κοινωνίας, οδοντιατρικής επιστήμης και όχι μόνο…

Επιφάνεια του εμφυτεύματος. Ουσία ή απλό μάρκετιγκ;

Όλες οι εταιρείες επενδύουν αρκετά χρήματα στην έρευνα πάνω στην ιδανική επιφάνεια του εμφυτεύματος. Δεν θέλω να μπω σε βαθιές λεπτομέρειες σε αυτό το μπλογκ το οποίο άλλωστε απευθύνεται στον κλινικό οδοντίατρο. Η προσωπική μου γνώμη πάνω σε αυτό το θέμα είναι ότι σήμερα που τα ποσοστά επιτυχίας των εμφυτευμάτων έχουν φτάσει στο 98 % είναι τουλάχιστον αστείο να μιλάμε για το «τέλειο» εμφύτευμα το οποίο θα πρέπει να το πληρώσουμε χρυσό. Καταλαβαίνω την αγωνία των εταιρειών να πουλήσουν αλλά τουλάχιστον από αυτό εδώ το ανεξάρτητο βήμα δεν θα τους γίνει το χατίρι. Δεν πειράζει ένα δωρεάν ταξίδι λιγότερο…

Απλά για ιστορικούς λόγους μια μικρή αναφορά στο θέμα της επιφάνειας έτσι για να υπάρχει κάτι και για αυτό το θέμα.

Αρχικά συνίστατο από machined titanium, TPS, και HA-coated. Προοδευτικά η επιφάνεια του εμφυτεύματος τήκεται και επικαλύπτεται με σφαιρική σκόνη τιτανίου, μεταχειρίζεται με διηθητικούς παράγοντες (nitric acid, hydrofluoric acid, hydrochloric acid, sulfuric acid) και αεροεκτρίβεται (air-abraded), ή υφίσταται βομβαρδισμό από διάφορα μεγέθη aluminium oxide, tricalcium phosphate ή titanium dioxide είτε μεμονωμένα ή σε συνδυασμό για να αποκτήσει η επιφάνειά τους ελεγχόμενη υφή που θα αυξήσει την κυτταρική δραστηριότητα και την επαφή οστού-εμφυτεύματος. Τα αποτελέσματα της έρευνας της ΙΤΙ στα χαρακτηριστικά της επιφάνειας έχουν αλλάξει τον στόχο της από TPS coated στα sandblasted (αμμοβολημένα), acid-etched (SLA) τα οποία παράγουν σημαντικά μεγαλύτερη επαφή εμφυτεύματος-οστού (55 %) σε σχέση με το TPS (37.5 %) (Buser et al. J Biomed Mater Res 1991;25:889-902)

Hydroxyapatite coatings εφαρμόζονται στα σώματα των εμφυτευμάτων σε συνδυασμό με την τεχνική plasma-spray, η οποία αυξάνει την περιεκτικότητα crystalline HA από 77 % σε 96 % (MP-1 Calcitek). Άλλα εμπορικά coatings κυμαίνονται από 45 σε 73 %.

Μια ενδιαφέρουσα πρόσφατη επινόηση στην τεχνολογία της επιφάνειας είναι ο συνδυασμός 2 ή περισσότερων διαφορετικών επιφανειών στο ίδιο σώμα εμφυτεύματος. Το σκεπτικό είναι να επιτευχθεί μια βελτιωμένη ανταπόκριση των μαλακών ιστών, σταθερότητα και πρόσφυση στο φλοιώδες οστούν με μια machined, etched, μυλική επιφάνεια εμφυτεύματος, και μια καλύτερη μηχανική πρόσφυση στο μυελώδες οστούν με μια αδρή TPS ή HA επιφάνεια στο μέσο ή το ακρορριζικό τμήμα του εμφυτεύματος.

Advertisements

Single Post Navigation

One thought on “Επιφάνεια του εμφυτεύματος. Ουσία ή απλό μάρκετιγκ;

  1. Είχα διαβάσει κάποτε σε ένα άρθρο του Davies ότι ουσιαστικά η αδρότητα της επιφάνειας του εμφυτεύματος παίζει ρόλο στην ενεργοποίηση των αιμοπεταλίων ώστε να δημιουργηθεί ο αρχικός θρόμβος και το πλέγμα της ινικής μέσω του οποίου οι νεοδιαφοροποιημένοι οστεοβλάστες μεταναστεύουν προς την επιφάνεια του εμφυτεύματος. Έτσι όσο περισσότερα αιμοπετάλια ενεργοποιηθούν επί της επιφάνειας του εμφυτεύματος τόσο πιο πυκνό θα είναι το πλέγμα της ινικής και μάλιστα οι ίνες του πλέγματος θα έχουν άμεση επαφή με την επιφάνεια, οπότε οι οστεοβλάστες από την περιφέρεια του φρεατίου θα μεταναστεύουν μέχρι την επιφάνεια του εμφυτεύματος προκαλώντας οστεογένεση εξ’ επαφής.

    Έλεγε λοιπόν ο Davies ότι υπάρχουν ενδείξεις ότι περαιτέρω αύξηση της επιφανειακής αδρότητας πέραν ενός ορίου δεν προκαλεί περαιτέρω αύξηση του αριθμού των ενεργοποιημένων αιμοπεταλίων. Θεωρούσε λοιπόν λάθος το να δίνουμε τόση μεγάλη σημασία στο είδος της επιφάνειας του εμφυτεύματος εφόσον με τις σημερινές επιφάνειες έχουμε επιτύχει τόσο υψηλά ποσοστά οστεοενσωμάτωσης.

    Με άλλα λόγια συμφωνεί κι αυτός με σένα Δάσκαλε!

    Ας μην ξεχνάμε ότι οι περισσότερες «μεγάλες» εταιρίες εμφυτευμάτων είναι ή λειτουργούν σαν φαρμακευτικές βιομηχανίες…οι οποίες ως γνωστό αποτελούν από τα ισχυρότερα καρτέλ της παγκόσμιας οικονομίας. Την ίδια τακτική εφαρμόζουν εδώ και χρόνια στο χώρο των φαρμάκων πχ:
    Βγάζει μια εταιρεία ένα φάρμακο με δραστική ουσία Α. Μετά από ένα χρονικό διάστημα κυκλοφορίας αλλάζει λίγο τα έκδοχα το ονομάζει φάρμακο Α’ το λανσάρει στην αγορά λέγοντας ότι έχει επιπλέον πλεονεκτήματα (πχ. καλύτερη απορρόφηση)και αυξάνει την τιμή του. Την πατέντα του φαρμάκου Α την πουλάει σε εταιρείες που βγάζουν φάρμακα generics και πάει λέγοντας. Ακριβώς η ίδια νοοτροπία πιστεύω ότι εφαρμόζεται και στην περίπτωση των εμφυτευμάτων…και επειδή η επιφάνεια είναι το μόνο σημείο που μπορεί να επικεντρωθεί και λέει κάθε τόσο ότι βρήκε κάτι καινούριο, όλο το παιχνίδι παίζεται εκεί.

    Η εμπειρία μου από τον χώρο της ιατρικής πάντως δείχνει ότι τα τελευταία χρόνια οι ιατροί αρχίζουν να διαπιστώσουν το όλο παιχνίδι και δείχνουν προτίμηση στα φάρμακα generics με το σκεπτικό ότι εφόσον είναι ακριβώς το ίδιο με το φάρμακο Α της «μεγάλης» εταιρείας γιατί να μην το χρησιμοποιήσω και για να ανακουφίσω την τσέπη του ασθενούς (υπάρχουν ακόμα ευσυνείδητοι ιατροί!!)

    Αν και οι οδοντίατροι δεν είμαστε μαθημένοι από τέτοιου είδους παιχνίδια γιατί με τα φάρμακα δεν τα πάμε και πολύ καλά(;!)…πιστεύω ότι στο χώρο των εμφυτευμάτων αργά ή γρήγορα θα γίνει κατανοητό το παιχνίδι.

    Και όπως είπες Δάσκαλε κάποτε σε μια ημερίδα «σχεδόν ποτέ δεν φταίει η βίδα για την αποτυχία»
    Πόσοι από μας έχουν όμως το σθένος και το γνώθι σεαυτόν να πουν πχ. ότι έκανα λάθος επιλογή περιστατικού, ότι δεν έχω αρκετή χειρουργική εμπειρία κτλ. Για ψυχολογικούς λόγους είναι πιο εύκολο και για μας να κατηγορούμε την «βίδα» και να επιδιδόμαστε σε μια αέναη αναζήτηση της τέλειας επιφάνειας…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: